Meer dan 20 miljoen gebruikers voor Brave browser

04-11-2020
Geen reacties
Brave browser privacy

Wanneer je belang hecht aan je privacy online is het vaak nog niet zo makkelijk om die effectief te beschermen. De bekende en populaire browsers bieden namelijk weliswaar functionaliteiten, maar bieden met of zonder die extra maatregelen nog altijd niet optimale privacy. Via een VPN verbinden kan al heel veel helpen, maar je kunt ook overwegen om daarnaast de Brave browser te gebruiken. Brave maakte onlangs bekend dat steeds meer mensen deze relatief nieuwe browser weten te vinden, want inmiddels zijn er meer dan 20 miljoen gebruikers van de Brave browser.

Wat is de Brave browser?

De Brave browser is een internetbrowser die specifiek is ontwikkeld om de privacy van zijn gebruikers optimaal te beschermen. Zo zit er standaard een adblocker in de browser die ervoor zorgt dat adverteerders je niet kunnen volgen en er dus ook geen advertentieprofiel van je kan worden opgesteld. Ook zit er een incognitomodus in Brave waarmee je telkens met een frisse lei begint en websites dus geen idee hebben wie je bent. Daarnaast kan Brave er zelf voor zorgen dat websites die nog altijd op het oude onbeveiligde HTTP protocol vertrouwen toch via een versleutelde verbinding benaderd worden.

In korte tijd heel populair

Ook al wordt de Brave browser al ontwikkeld sinds 2016, pas in 2019 kwam er een release beschikbaar die voor iedereen geschikt is om meteen te gebruiken. In korte tijd is die complete versie van Brave van heel populair geworden, want de browser maakte recent dus bekend inmiddels al meer dan 20 miljoen gebruikers te hebben. Alleen al in het afgelopen jaar steeg het aantal gebruikers van 7 miljoen naar boven de 20 miljoen. Dat komt volgens oprichter Brendan Eich (in het verleden topman bij Mozilla) doordat steeds meer 'gewone' internetters het belang inzien van online privacy. Vanwege een sterke focus op privacy de afgelopen tijd lijkt de groei nog lang niet af te zwakken.

Vrijwillig advertenties bekijken

De privacy van mensen op internet wordt de afgelopen jaren steeds meer geschonden door allerlei online marketing campagnes. Om te zorgen dat advertenties zo persoonlijk mogelijk worden aangeboden proberen marketingbedrijven met ingrijpende en invasieve technologieën zoveel mogelijk informatie over mensen te achterhalen. Wie dat niet wil moet in gewone browsers vaak zelf allerlei stappen ondernemen, zoals bijvoorbeeld handmatig cookies blokkeren en een aparte adblocker installeren. Brave pakt het anders aan, want die stelt gebruikers in staat om zelf websites te belonen voor het gebruik van hun dienst. Standaard zie je geen advertenties, tenzij je een bepaalde website wilt belonen omdat ze een handige of leuke dienst aanbieden.

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren